9 juni 2017

Ben jij al klaar voor de GDPR? (Weet je het zeker?)

BlogBen jij al klaar voor de GDPR? (Weet je het zeker?)

Weet jij al welke consequenties de GDPR gaat hebben voor jullie organisatie? 
Wij wel. Lees hier waar je rekening mee moet gaan houden. 

De GDPR (General Data Protection Regulation), of AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), zoals deze in Nederland heet, geldt voor alle inwoners van de EU. Bevindt jouw organisatie zich binnen de EU? Of lever je producten of diensten aan een Europees bedrijf? Dan is deze regelgeving ook voor jouw organisatie van toepassing.

In Europa vinden wij het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met onze consumentgegevens. De GDPR stelt eisen aan de manier hoe organisaties daar mee omgaan. Niet hun commerciële belang staat voorop, maar het belang van jou als individu.

Dit betekent dat jij als consument bepaalt hoe er met jouw persoonlijke gegevens wordt omgesprongen. Organisaties zijn verplicht om jou daar inzage in te geven. Of om ze op jouw verzoek volledig te verwijderen.

Hoeveel apps en websites heb jij eigenlijk al gezien met een knop “Verwijder mijn gegevens”? Precies: veel systemen en procedures zijn hier nog niet op ingericht. En om die lijn iets verder door te trekken: wat doe je bij zo’n verwijderverzoek vervolgens met alle backup-data van jaren terug?

Genoeg hoofdbrekens dus, al is het maar dat er een verschil zit tussen theorie en praktijk.

Bij Wortell weten we veel van security en compliance. Een interessant onderwerp, waarvan we toch merken dat het vaak als een vervelende verplichting wordt ervaren. Dat is het zeker niet, en juist door het onderdeel te maken van jouw innovatiestrategie beschik je als organisatie over een krachtig hulpmiddel om jezelf positief te kunnen onderscheiden in de markt.

Hoe eerder je hiermee begint, des te beter

Bewuster omgaan met beveiliging “dankzij” de recente WannaCry-uitbraak is één ding, maar ook volledig scherp hebben hoe er binnen jouw organisatie wordt omgegaan met gevoelige klantdata, is vaak een ander verhaal.

En juist dat compliancy is net zo belangrijk. Zo belangrijk, dat daar een nieuwe EU-brede privacy-richtlijn voor in het leven is geroepen. Ken je de Nederlandse Wet Datalekken? Vanaf mei 2018 – ja, dat is volgend jaar al –wordt dit de GDPR (General Data Protection Regulation). En deze GDPR gaat wéér een stuk verder dan de huidige wetgeving.

  • Wij bieden inzicht: Wat heb je al op orde, en wat nog niet?
  • Wij leveren oplossingen: Passend gereedschap en doeltreffende maatregelen, bijvoorbeeld om het per ongeluk lekken van gevoelige data te voorkomen.
  • Wij geven rust: Wetten veranderen. En hackers worden ook steeds slimmer. Door onze jarenlange ervaring te combineren met de inzet van slimme innovaties zorgen wij er samen voor dat jouw organisatie hier gewoon klaar voor is.

Wil jij weten welke consequenties de GDPR nou echt heeft voor jullie organisatie? Neem dan contact met ons op!

 

New Call-to-action

Verder lezen