14 oktober 2016

Digitale transformatie en leiderschap: 3 tips

BlogDigitale transformatie en leiderschap: 3 tips

In de afgelopen Techready van 7 oktober bij Wortell was het centrale thema digitale transformatie. In digitale transformatie staat digitaal voor de toegevoegde waarde die techniek kan hebben voor jouw organisatie, afdeling en/of team en transformatie voor de (vaak hoge) snelheid waarin nieuwe technologie geïmplementeerd wordt.

Na een inspirerende toespraak van Ernst-Jan Stigter (directeur Microsoft Nederland) ging het publiek uiteen naar verschillende presentaties. Naast sessies als Veilig en productief werken met Windows 10, Azure, de HoloLens en samenwerken in de moderne werkplek waren er ook presentaties over het succesvol implementeren van digitale transformatie. In dit blog geef ik een samenvatting in de vorm van drie tips over de sessie digitale transformatie en leiderschap.

digitale-transformatie-en-leiderschap

Creëer jouw visie van digitale transformatie:

In de sessie gaven verschillende deelnemers aan dat leiderschap een ‘stip op de horizon’ dient te geven. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor de digitale transformatie in de organisatie. Dit wordt onderstreept door onder andere dit onderzoek, waarin wordt aangegeven dat een organisatie zonder visie op digitale transformatie een ‘fashionist’ is, in plaats van een ‘digital master.’

Om jouw visie voor digitale transformatie bij jouw organisatie te formuleren kun je de volgende vragen gebruiken:

  • Waarom gebruikt jouw organisatie technologie?
  • Wat wil jij bereiken met technologie in jouw organisatie?
  • Hoe vormt technologie een grotere toegevoegde waarde voor jouw organisatie?

Wellicht put je ook inspiratie uit dit filmpje van Microsoft

Stel je prioriteiten in op jouw visie

Bij het betrekken van managers bij een verandering op ICT gebied wordt er regelmatig gereageerd met ‘Ik heb het druk.’ Toen deze uitspraak in de sessie werd besproken kwam naar voren dat deze geïnterpreteerd wordt als ‘de leider hecht geen waarde aan deze verandering’ en ‘wij medewerkers hebben het dus niet druk.’ Vervolgens werd besproken hoe je kunt reageren op de ‘ik heb het druk’ opmerking. Dit is niet makkelijk, want het is een onderwerp die al snel persoonlijk kan worden. Echter helpt het om een visie te hebben, zodat je gericht de prioriteiten in kunt stellen.

Vertel jouw visie als een (persoonlijk) verhaal

Een visie moet inspirerend zijn voor de toekomst en een richting geven. Het moet je een vanzelfsprekende manier van moed geven waar je je niet eens bewust van bent. En hoewel je jouw visie op digitale transformatie met geen marketing of communicatietruc volledig kan opleggen bij anderen, kun je anderen wel inspireren om hun visie op die van jou aan te laten sluiten. Een goede manier om dat te doen is storytelling: het vertellen van een (persoonlijk) verhaal. Daarbij zijn de tips van James Whittaker in deze presentatie een goed startpunt.

De sessie eindigde met het formuleren van jouw eigen visie. Voor mij moet technologie iedereen in staat stellen om continue en zo optimaal mogelijk van elkaar te kunnen leren. Want voorheen kon je elkaar alleen bellen om ervaringen uit te wisselen. Momenteel kun je presentaties kijken en online trainingen doen op welk apparaat je ook wilt. Maar is dat zo optimaal mogelijk? Wellicht dat de volgende TechReady je daar meer inzicht en inspiratie in kan geven. Graag tot dan!

 

Verder lezen