3 november 2016

Falen is oké

BlogFalen is oké

Je bent erop gebrand om je werk goed te doen: je wordt immers betaald voor je werk en als je faalt, dan kost dat geld. Bij Wortell wordt falen gemotiveerd. Wil jij weten waarom?

Je bent vier jaar en je loopt achter je moeder aan naar de wekelijkse markt. De stoep heeft grijze tegels, sommige donkerder dan andere, maar ze zijn allemaal bezaaid met rode en gele bladeren. Het is herfst. Je ontwijkt een regenplas en struikelt dan over een losliggende stoeptegel. Je huilt - meer van de schrik dan van de pijn - en je moeder geeft je een kus op je knie. Ze pakt je hand en samen lopen jullie verder naar de markt.

Een week later

Je bent nog steeds vier je loopt weer achter je moeder aan naar de wekelijkse markt. Op de plek waar je de vorige keer struikelde en viel, let je nu extra goed op en stapt
zelfverzekerd om de desbetreffende stoeptegel heen. Je hebt geleerd van de fout die je een week eerder nog wel maakte.

Gebrand om niet te falen

Jaren later zit je in de eerste klas van de middelbare school. In de pauze voetbal je met vriendjes en net voordat de bel gaat trap je tegen de bal. Mis. Je vriendjes lachen je uit. In de les geef je een fout antwoord en wederom word je uitgelachen. Langzaam maar zeker ontwikkel je een aversie tegen falen en naarmate je ouder wordt, ben je erop gebrand om niet te falen. Wanneer je wel faalt, vertel je er niet over.

Na je afstuderen vind je een baan en daar zet je je beste beentje voor. Je wilt alles goed doen; je wordt immers betaald voor je werk en als je faalt, dan kost dat geld. Er heerst een afrekencultuur.

Bij Wortell wordt falen gemotiveerd

Bij Wortell echter, is falen een must. En wanneer je faalt, dan moet je daarover praten. Zodat jij én je collega’s daarvan kunnen leren.

Ik heb eens een groot contract gesloten met een leverancier. Het kostte veel geld en de contractduur was behoorlijk lang. Binnen een week nadat de deal ondertekend was, kondigde Microsoft aan dat zij dezelfde dienst als waar ik net dik voor betaald had, gratis ging aanbieden.

Deze fout hebben we niet nog eens gemaakt. Toen onze marketingafdeling recentelijk een marketing automation system wilde aanschaffen, heb ik hen kunnen waarschuwen dat ze eerst op de innovatiekalender moeten kijken. En wat bleek: Microsoft komt binnen 6 maanden met hetzelfde product op de markt. Mijn fout was een wijze les geworden.

Falen om nóg beter te worden

Wanneer mensen falen en er vervolgens over vertellen, wordt de kwaliteit van volgende projecten beter. Zelfs als je alles al goed doet, kun je je altijd nog blijven verbeteren. Kijk maar naar de zwemsport: je kan altijd sneller. Telkens worden er weer dingen bedacht waardoor de zwemmers in een net iets kortere tijd de eindstreep halen. Zo werkt dat ook bij ons.

Bij Wortell blijven we altijd nadenken over hoe alles beter en slimmer kan. We signaleren zelf wat we in het verleden verkeerd hebben gedaan en hoe we het de volgende keer anders kunnen doen. Door open te staan voor falen, worden we steeds beter in wat we doen.