22 december 2016

De brug tussen IT en de mens

BlogDe brug tussen IT en de mens
“Ik heb gehoord dat je early birds zoekt, ik vind mezelf er helemaal geen een, maar ik wil wel graag met je praten”, staat er in de e-mail.

Sinds kort begeleid ik een groot veranderingstraject bij een klant met wel 3.000 medewerkers. In zo’n grote organisatie gaan veranderingen die technologie met zich brengt niet over één nacht ijs. Daarom begeleiden we de mensen in de verandering die bij de invoering van IT komt kijken, dit noemen wij ‘adoptie’. In dit specifieke adoptietraject hebben we besloten om zogenaamde early birds in te zetten. Deze ambassadeurs denken mee over de verandering en hoe daar draagvlak voor gecreëerd kan worden.

Statussymbool

Veel bedrijven onderschatten vaak hoe belangrijk het is om naar medewerkers te luisteren. Er wordt dan niet gevraagd welke ideeën zij hebben over werkplekken of überhaupt de manier van werken. Dat terwijl mensen van de werkvloer juist positief kritisch zijn: zij willen hun werk zo goed mogelijk doen en denken daarom graag mee hoe nieuwe technologie voor hen het best kan werken.

De e-mail die ik ontvangen heb is van een vijftigplusser. Een vrouw die al jaren in het operationele deel van de organisatie werkt en naar eigen zeggen “niets van IT weet”. Ik voeg haar graag toe aan de groep van inmiddels 170 ambassadeurs. Hoe meer ogen en oren er vanaf de werkvloer meekijken en meedenken hoe beter. Op basis van hun inzichten geef ik het adoptietraject vorm en sla ik een brug tussen IT en de mens. Dat resulteert in medewerkers die nu al enthousiast zijn over nieuwe technologie die nog moet gaan komen.

Op eigen kracht

Adoptie van nieuwe technologie hangt als een paraplu boven het hele traject dat wij met een klant doorlopen. Al in de Envision-fase onderzoeken we de bereidheid van de organisatie om over te stappen op nieuwe technologie.

Tijdens het adoptietraject zetten we in op de kracht en eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. Wij nemen niet hun werk over, maar halen in het traject de verantwoordelijkheid in de medewerkers zelf naar boven. Intrinsieke motivatie, op eigen kracht nieuw gedrag aanleren is enorm belangrijk om te veranderen.

De vrouw die mij eerder mailde, heeft inmiddels haar angst voor IT en klikken op de knoppen overwonnen. Daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor.

Verder lezen